Kultura

MANUBA – wyjątkowa kolekcja polskich designerek

manuba.eu

Ceramika, tekstylia i biżuteria – to elementy nowej kolekcji MANUBA stworzonej przez projektantki zaproszone do współpracy w ramach Gdynia Design Days 2019. Kolekcję można nabyć tylko podczas festiwalu, który odbędzie się w dniach 6-14 lipca w Gdyni. Warto się pospieszyć, bo każdy produkt zostanie wypuszczony w limitowanej serii 25 egzemplarzy. 

Gdynia Design Days to letni festiwal wzornictwa skierowany do profesjonalnych designerów, jak i miłośników dobrego projektowania. Tegoroczna, 12. edycja odbędzie się pod hasłem POLARYZACJA. Uczestnicy poszukają odpowiedzi na pytania: Czy ważniejszy jest indywidualny interes czy dobro wspólne? Unikatowe produkty czy te tanie i łatwo dostępne? A także zastanowią się jak powinno wyglądać projektowanie jutra w spolaryzowanej rzeczywistości.

– MANUBA jest jedną z możliwych odpowiedzi na to jak ze świadomością rosnącej nadprodukcji nadal wykonywać zawód projektanta. W czwartej edycji MANUBY chcemy pokazać, że rzemiosło może się rozwijać i czerpać z myślenia projektowego – mówi Alicja Wianecka​, kuratorka kolekcji.

Poprzednie edycje projektu MANUBA były skupione wokół tematu „Rzemiosło odzyskane”, który i w tym roku będzie kontynuowany. Zmieni się jednak formuła. W odsłonach I-III polegała ona na współpracy projektantów z rzemieślnikami. Tym razem w ręce trzech projektantek: Nataszy GrześkiewiczWeroniki Pniewskiej i Moniki Gordziej oddano pracownie rzemieślnicze znajdujące się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

 Projektantki będące jednocześnie rzemieślnikami z kilkuletnim doświadczeniem w  swojej dziedzinie korzystały z potencjału pracowni krawieckiej, ceramicznej oraz druku 3D. Każda pracuje w innym materiale i innej technologii, ale łączy je to, że mają wiedzę i umiejętności, aby zapanować nad procesem i osobiście wykonać końcowy produkt do kolekcji – dodaje Alicja Wianecka.

Kolekcja MANUBA 2019 składa się z ceramiki, tekstyliów i biżuterii. Przedmioty zostały stworzone w limitowanej serii 25 egzemplarzy.

Kubek (pełen) Ziół

fot. manuba.eu

Ręcznie wykonany zestaw do przygotowania ziołowych naparów składający się z kubka, pokrywki i woreczka na zioła. Naczynia wykonane są metodą odlewania. Kluczowym elementem tej metody jest czas i „ten odpowiedni moment”. Ta technika jest w relacji z rytuałem parzenia naparu. Procesu produkcji nie można przyspieszyć, ani forsować i takie też jest założenie użytkowania powstałych dzięki niemu naczyń.

Niewielka wypustka kubka służy do zaczepienia sznurka od herbaty, by ten nie wpadał do środka. Jest również przyjemnym elementem stabilizującym dla palców podczas trzymania kubka. Naczynia szkliwione są jedynie w środku, a na zewnątrz surowe, żeby uwydatnić stopniowe barwienie kamionki i uwrażliwić odbiorcę na niuanse kolorystyczne.

Projektantka: Natasza Grześkiewicz
Urodziła się w Polsce, w lipcu 1987. Ukończyła studia na Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Obecnie realizuje projekty między Norwegią a Polską. Pracuje z gliną rozszerzając swoje portfolio oraz wykonuje zlecenia na ceramikę użytkową do restauracji. Jej obiekty są tworzone z szacunkiem i akceptacją do gliny, jej pochodzenia, właściwości i zachowań. To balans między tym jak Natasza chce, żeby wyglądały jej prace a na co pozwoli jej materia. Wierzy w intuicyjności i potencjał ręcznego formowania. Łączy starodawne metody wytwarzania z nowoczesnymi technologiami, jak druk 3D.

Warzylnianki

fot. manuba.eu

Komplet lekkich toreb z lnianych tkanin służących do pakowania i ważenia owoców, warzyw i produktów sypkich w warzywniakach i w supermarketach. Zestaw dopełnia duża lniana torba na zakupy. Torby są alternatywą dla plastikowych worków używanych zazwyczaj jednorazowo.

Funkcjonalność artykułów została podniesiona przez użycie czterech różnych tkanin lnianych. Len – w tym przypadku pochodzący z polskich upraw – jest dużo bardziej przyjazny środowisku w uprawie i obróbce niż powszechnie używana bawełna. Włókna lnu są dwa razy trwalsze od włókien bawełnianych, chronią przed gniciem i pleśnią, posiadają wysokie wskaźniki higroskopijności, przepuszczalności powietrza i przewodzenia ciepła. Tkaniny lniane mogę też być gotowane i suszone na słońcu w celu sterylizacji. Ta unikatowa kombinacja cech czyni len najlepszą tkaniną do kontaktu z żywnością.

Projektantka: Weronika Pniewska
Urodziła się w Toruniu w 1988 roku. Projektantka odzieży, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (r. 2015, specjalizacja: projektowanie ubioru). Ukończyła także kurs kwalifikacyjny I stopnia w zawodzie Technik Przemysłu Mody – kurs Projektowania i Wytwarzania Wyrobów Odzieżowych w Policealnym Studium Przemysłu Mody. Odbyła staże w studiach projektowych Maldoror Low Couture, Boy London, Katrien van Hecke. Pracowała dla firm odzieżowych Diverse i Solar.

Zajmuje się działalnością projektową, graficzną i tworzeniem autorskich kolekcji odzieży i projektowaniem na indywidualne zamówienia​ . ​ Jest też animatorką warsztatów dla dzieci i młodzieży. W modzie interesuje ją konceptualne podejście, upcykling i łączenie klasycznych form z miejskim luzem w oparciu o tradycje rzemiosła krawieckiego.

N/25

fot. manuba.eu

Limitowana linia srebrnej biżuterii składająca się z 25 elementów, z których każdy wyprodukowany jest tylko w jednym egzemplarzu. Myślą przewodnią kolekcji jest powrót do rzemiosła, ale z wykorzystaniem możliwości nowoczesnych technologii.

Dzięki użyciu druku 3d z wosku oraz różnorodności wykończenia powierzchni każdy z elementów jest unikatowy i prezentuje inny charakter. Wszystkie odlewy ze srebra próby 925 wykończono ręcznie w oparciu o klasyczne techniki jubilerskie. Zróżnicowanie kolorystyczne zostało dodatkowo osiągnięte dzięki złoceniu i oksydowaniu. Odbiorca może wybrać zarówno wisiorek, jak i łańcuszek o preferowanej długości i skomponować egzemplarz o własnym, craftowym charakterze.

Projektantka: Monika Gordziej (Reptowska)
Projektantka biżuterii, specjalistka CAD, właścicielka studia projektowego 3DM Design specjalizującego się w projektach dla branży jubilerskiej oraz technologii wydruku 3D. Studiowała Wzornictwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie. Współpracuje z firmami w Polsce i za granicą, a także spełnia marzenia o tworzeniu indywidualnej biżuterii.

Uwielbia łączyć nowe technologie z tradycyjnym rzemiosłem. Jej prace zostały nagrodzone i wystawiane m.in. podczas Solidscape Design Competition – JCK las Vegas 2018 (finalistka), Złoto Srebro Czas 2016 (1 miejsce w kategorii Przestrzeni 3D, Amberif Design Award 2009 (1 miejsce), 18. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej w Legnicy 2009 (2 miejsce).

Tegoroczny program Gdynia Design Days 2019 obejmuje ponad 130 wydarzeń, w tym 24 wystawy, z czego aż 18 na terenie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, 44 wykłady i 40 warsztatów.

Pełny program TUTAJ.
Wydarzenie można śledzić także na Facebooku.

Opracowano na podstawie: manuba.eu

fot. manuba.eu

Autor: Jan Ziarnicki // UM Gdyni

Powiązane tematycznie

44. FPFF: Złote Lwy dla „Obywatela Jonesa”

Laureaci 44. FPFF

Kultura i rozrywka

„Solid Gold” wraca do Konkursu Głównego 44. FPFF

Kultura i rozrywka

Dodaj komentarz

avatar
400
  Subscribe  
Powiadom o

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania serwisu, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na portalu i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Akceptuję Wyjaśnienie